Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2009

Aδυναμίες του ΑΣΕΠ ως μηχανισμού επιλογής εκπαιδευτικών, Δρ. Αθανάσιου Γκοτοβός

Βρήκαμε το ακόλουθο άρθρο το οποίο και σας κοινοποιούμε, προέρχεται από τις επιστολές του Βήματος 13/12/09


http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=6&artId=304527&dt=12/12/2009

Αθανάσιος Ε. Γκότοβος, καθηγητής Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, διευθυντής του Εργαστηρίου Εμπειρικής Εκπαιδευτικής Ερευνας, γράφει:

Παρακολουθώ την αρθρογραφία του κ. Πρετεντέρη γύρω από τα θέματα της εκπαίδευσης και συχνά εκτιμώ την ευστοχία των παρατηρήσεών του. Σε μια επιφυλλίδα έχω τη γνώμη ότι αστόχησε.
Το ζήτημα της μεθόδου ανανέωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν σχετίζεται με αυτό που ονομάζει «βαθύ ΠαΣοΚ», χωρίς να ξέρω ακριβώς τι εννοεί με τον όρο αυτό και αν αυτό το ΠαΣοΚ έχει εκφράσει θέση σχετικά με το πώς πρέπει να γίνονται οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Διαφωνίες στις εξαγγελίες της νέας υπουργού Παιδείας εκφράζουν πολλοί και πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους φορείς, πολλές ομάδες και πολλά άτομα, ανάμεσα σε αυτούς και ειδικοί επιστήμονες, χωρίς να έχουν κάποια σχέση με το «βαθύ ΠαΣοΚ». Για τους εξής λόγους:

1. Σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν υφίσταται ένα τόσο συγκεντρωτικό σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών, σαν αυτό που ανακοίνωσε η νέα υπουργός ότι θα ισχύσει στο μέλλον στην Ελλάδα.

2. Το ΑΣΕΠ δεν βλέπει ανθρώπους, βλέπει χαρτιά και αποτελέσματα αμφίβολης αξίας εξετάσεων, οι οποίες περισσότερο γίνονται για να νομιμοποιήσουν μια αναγκαία ιεράρχηση ανάμεσα σε διεκδικητές θέσεων, οι οποίοι είναι πολύ περισσότεροι από τις ίδιες τις θέσεις που διανέμονται. Η χαμηλής αξίας εγκυρότητα και αξιοπιστία των εξετάσεων επιβαρύνεται και από μια διαδικασία διόρθωσης των δοκιμίων των υποψηφίων, όπου αυτό προβλέπεται, άκρως προβληματική έως αυθαίρετη. Υπάρχουν ερευνητικά στοιχεία που τεκμηριώνουν αυτές τις αδυναμίες του ΑΣΕΠ ως μηχανισμού επιλογής εκπαιδευτικών. Δεν είναι σοφό να τα αγνοεί το υπουργείο.

3. Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι το ΑΣΕΠ, με τον τρόπο που λειτουργεί και με το προσωπικό με το οποίο είναι στελεχωμένο, αδυνατεί να διασφαλίσει το στοιχειώδες, που είναι το αδιάβλητο της διαδικασίας. Υπάρχει επιλεκτική αυστηρότητα ή επιείκεια στη διαδικασία αναγνώρισης μεταπτυχιακών τίτλων, δηλαδή άνιση μεταχείριση υποψηφίων. Αρκεί να δει κανείς πόσες τέτοιες μεροληπτικές κρίσεις παίρνουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης και πόσες από αυτές δικαιώνονται. Ποτέ μέχρι τώρα δεν έχει γίνει αξιολόγηση του ΑΣΕΠ για το είδος των υπηρεσιών που προσφέρει.

4. Η μεταβατική περίοδος που θα χρειαστεί ώσπου να βρεθεί κάποια λύση για τους ήδη ενταγμένους στους διάφορους πίνακες προϋπηρεσίας εκπαιδευτικούς είναι τόσο μεγάλη ώστε τουλάχιστον για μια δεκαετία τα δύο συστήματα υποχρεωτικά θα λειτουργούν παράλληλα- όπως και τώρα. Εκτός αν το υπουργείο πει σε κάποιους: «Τέρμα τώρα οι πίνακες, ας προσέχατε». Περιμένετε από αυτούς τους ανθρώπους- που φυσικά δεν είναι το «βαθύ ΠαΣοΚ», αλλά οι νεόπτωχοι εκπαιδευτικοί της Ελλάδας- να είναι ενθουσιασμένοι με το «αξιοκρατικό» μοντέλο του υπουργείου; Δεν είναι και τόσο πιθανό.

5. Πώς είναι σίγουρο το υπουργείο ότι οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται έπειτα από προϋπηρεσία τριών- τεσσάρων χρόνων δεν είναι πιο κατάλληλοι για το σχολείο από αυτούς που διορίζονται επειδή τους ευνόησε η τύχη στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ; Τα ερευνητικά στοιχεία δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Δεν πρέπει να τα αγνοούμε. Το πρόβλημα είναι σύνθετο και δεν σχετίζεται με το «βαθύ ΠαΣοΚ», τη «βαθιά ΝΔ» ή το όποιο άλλο «βαθύ κόμμα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δεν επιτρέπεται η ανάρτηση υβριστικών, άμεσα ή έμμεσα, σχολίων για πρόσωπα καταστάσεις ή θρησκείες.